fredag 18 oktober 2013

kemi i köket! :)

Hej! Jag har gjort ett experiment i mitt kök. Då andvände jag mig av rödkål, citron,tvål och gul såpa. Jag började med att koka kålen i vatten så det blev en blå saft utav det. Sen tog jag fram 3 muggar och hällde upp lite saft i varje mugg. I den första muggen tog jag i tvål,i den andra citron och i den tredje hällde jag i gul såpa. När jag hällde i lite tvål i saften ändrade det färg och blev mörk rosa. Muggen med citron och saft i ändrades färgen till ljus rosa. Den tredje muggen med gul såpa i blev grön. Efter att testat lite med muggar tog jag två glas med citron i och det ena glaset hade även i lite socker. Sen tog jag två fat och hällde upp lite saft på och sen hällde ja i citron i det ena och i det andra tog jag i citron saften med socker i. Då blev det rosa innuti och blått på kanterna på båda faten

. när man rörde runt blev allt rosa. Det här experimentet tyckte jag var jätte kul för att man fick se många fina färger och det var kul att se vad som hände!:) 

1 kommentar:

  1. Visst blir det härliga färger! Tänk vad lite kemi kan åstadkomma hemma i köket. Men varför ändrades färgerna beroende på vilka ämnen du lade i? Jasmina

    SvaraRadera