måndag 21 oktober 2013

Kemi i köket

  


Jag började med att koka rödkålen tills det blev lila saft.
Jag  väntade tills det svalnade. När det hade svalnat lite hällde jag det i 3st muggar.
Citronsyra i en mugg tvål i en mugg och grön såpa man skulle ha gul såpa om man hade.
Om man blandade saften och citronsyran i en mugg så färgen blev rosa det var coolt att se färgen bytas. När jag skulle blanda tvål och saften så hände det typ ingenting.
När jag skulle blanda såpan och saften så blev allt grönt om man skulle ta kort på det blev allt lila man såg inget. När jag var så blandade jag allting och det blev ceris färgat.

Det här var jätte coolt och roligt jag hoppas att vi gör nåt mer sånt här.

1 kommentar:

  1. Roligt att du gillade att experimentera i köket! Men varför tror du att färgen ändrades när du tillsatte de olika ämnena? Jasmina

    SvaraRadera