onsdag 23 oktober 2013

Kemi i köket!


Hej nu ska jag berätta om mitt experiment som jag har gjort.
Jag började med att koka små rödkåls bitar i en kastrull först så var vattnet lite ljusblått men sedan när koktiden var slut så var den mörkblå/lila.
Jag delade sedan upp saften i muggar och lät lite var kvar som man skulle använda till en sak lite senare.
Sedan skulle jag hälla i olika ämnen i de olika muggarna. det blev olika färger när jag hällde i olika ämnen.



Den rosa/orange uppstod av en blandning mellan citronsyra och rödkåls saften
Den gröna till höger uppstod  när jag blandade gul tvål med rödkåls saften
och till sist så uppstod den blåaktiga färgen när jag blandade grön såpa med rödkåls saften.

Sen så skulle man hälla rödkåls saften som var över på två olika fat och sedan hälla på lite citronsaft som man hade hällt socker i tills den blev så söt som det gick och lite på det andra fatet som man inte hade sötat.

Så här blev resultaten av det.

 Det här är resultatet av den osötade, det blev en stor
vitfläck i mitten.

Det här är en bild av den sötade citronsaften, bilden är tagen nästan direkt efter
att jag hällde på saften och därför har inte den vita fläcken försvunnit än vilket
den efter ca 30 sekunder senare gjorde.


Det var mitt kemi experiment om rödkåls saft det var jättekul att prova något så fysiskt istället för att bara sitta och läsa i en bok och jag skullen vilja göra något likna senare på terminen/nästa termin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar