måndag 14 oktober 2013

Likabehandlingsplan på remiss


Här kommer värdegrunden och åtgärder i Likabehandlingsplanen som vi lovade, på föräldramötet, skulle gå ut på remiss.

Har ni synpunkter på detta är vi tacksamma för respons, så att vi kan beakta dessa innan vi beslutar om innehållet i Likabehandlingsplanen.

 Vi vill ha era synpunkter senast den 17/10 via mail till mej, carina.petterson@tidaholm.se eller till er klassföreståndares mail.


                                                           Hälsningar

                                                        Carina Pettersson

                                                        rektor


Värdegrund:

·         Vi arbetar för att främja elevers delaktighet, för att få en god arbetsmiljö.

·         Vi vill att alla skall känna motivation i sitt lärande.

·         Vi anser att alla skall visa hänsyn och respekt för andra.

·         Vi vill värna om att skapa medvetenhet för en hållbar utveckling.

 
Åtgärder vid kränkande behandling/mobbning mellan barn.

STEG 1.

1. Stoppar handlingen direkt!

Den personal som ser/får veta tar med barnen och lyssnar in vad som hänt. Alla inblandade får göra sin röst hörd. Personalen ansvarar för att hjälpa barnen att se sin egen roll i händelsen

och att barnen utifrån sin mognadsnivå säger eller "gör" förlåt. Personalen fyller i en lapp om händelsen. Dessa lappar samlas i en  pärm, som kollas igenom med jämna mellanrum för att se om någon elev förekommer vid upprepade tillfällen..

     Ansvar: Den personal som ser eller får veta.

 

2. Information till hemmet.

Inblandad personal ansvarar för att informationen om händelsen förs vidare till

vårdnadshavare. Kan gälla före som efter ett samtal.

    Ansvar: Den personal som ser eller får veta

 

3. Information till elevhälsoteam och mobbningsteam.

Här beslutas om det övergår till Allvarssamtal.

 Ansvar: Rektor

 
STEG 2.

 
4. Allvarssamtal

Representant från skolan, vårdnadshavare och ev. elev kallas till ett möte där alla får komma till tals. Samtalet och åtgärder dokumenteras.

Ansvar: Rektor


5. Återkommande uppföljningssamtal

Åtgärderna ovan får inte upphöra förrän problemet är löst. Ansvar: Rektor



6. Anmälan

Polisanmälan eller anmälan till socialtjänsten om kränkningen bedöms som grov. Ansvar: Rektor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar