torsdag 8 maj 2014

Min Prao

Jag har praoat hos en vän som jobbar som grisbonde. Jag skulle börja 7:00 så det var som en vanlig skoldag. Det första jag skulle göra var att hitta ett par stövlar så att inte mina vanliga förstördes. Jag och min handledare åkte till en av dom två gårdarna med grisar med en elbil. Där tog vi upp en av min handledares anställda (det är över 3000 grisar så man kan behöva lite hjälp) efter det så åkte vi till den andra gården.



Där fick jag ta bort plast påsar från bröd. Brödet och flera ingredienser blandas till en sorts välling som grisarna får som mat. När jag hade gjort det fick jag köra traktorn det var lite svårt men jag körde inte in i nått som tur var. Med elbilen så körde vi tillbaka till den första gården. Där gav jag alla grisarna halm och nåra grisar fick skokartongen att leka med från stövlarna.




 Min handledare tycker att grisarna ska ha något att göra eftersom att dom bara går i en liten inhägnad hela sitt liv. Min handledare sa att om jag såg en gris halta skulle jag säga till så att min handledare skulle ge grisen en spruta med penicillin. Det var jobbigt att ge halm till alla grisarna men som tur åkte vi till en pizzeria. Den utbildning man behöver är djurskötare utbildning. Jag skulle gärna vara bonde men man tjänar mycket lite ex min handledare tjänar mindre än 10 000 för det mesta kött man köper kommer från Danmark så snälla köp SVENSKT KÖTT  

 Onk onk jag ska slaktas på fredag =(

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar